Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

donderdag 17 januari 2008

Artikel 1

De aansluiting met de toekomst

De vrijetijdsbestedingen van ouderen beginnen steeds meer te lijken op die van jongeren. Ouderen doen liever een cursus rappen dan dat ze een middagje bingoën. Er komen steeds meer ‘hippe’ ouderen. Deze groep groeit door de vergrijzing en zal in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen in de samenleving. De 50 plussers zijn steeds ondernemender en zijn ook in de financiële positie om dit te doen. Niet alleen de activiteiten buitenshuis worden steeds moderner ook de technologische ontwikkelingen zoals internet en mobiele telefonie zijn in trek. Veel 50 plussers hebben internet tot hun beschikking en weten het ook te gebruiken. Hetzelfde geldt voor de mobiele telefoontjes, een sms is zo verstuurd naar één van de kleinkinderen.

Vandaag de dag
De 50 plussers van tegenwoordig zijn niet meer de saaie mensen die we vroeger achter de geraniums zagen zitten. Vroeger gingen ze een potje kaarten of een sjaal breien maar tegenwoordig zijn zij avontuurlijk. Zij hebben aan de ene kant veel vrije tijd maar aan de andere kant is er ook een tendens van langer doorwerken tot aan het pensioen. De allerbelangrijkste factor waar men rekening mee moet houden, is dat deze doelgroep groot is en veel te besteden heeft. Dit heeft onder andere te maken met de stijging van het gemiddelde inkomen en de opleidingsgraad. Ongeveer één derde van de ouderen heeft een bovenmodaal inkomen waardoor zij zich steeds meer kunnen veroorloven.

Internet & mobiele telefonie
Een deel van de groep 50 plussers van nu staan nog niet echt open voor de technologische ontwikkelingen maar daar komt langzaam verandering in. De ouderen moeten zich aanpassen en sommigen vinden dat erg moeilijk. Het internet en mobiele telefonie zijn de twee beste voorbeelden. Deze ontwikkelingen zijn voor de 50 plussers steeds toegankelijker. Al is het bij veel mensen, vooral boven de 60jaar, nog steeds een “no go area” en zullen zich daarom niet snel aanpassen. Vaak zijn zij nog erg sceptisch over de wonderlijke mogelijkheden van het internet. De groep van 50 t/m 60 jaar is sneller geneigd met dit communicatiemiddel te werken omdat ze beïnvloedt worden. Door de invloed van kinderen, kleinkinderen worden mobiele telefoons en internet sneller geaccepteerd. Vooral chatten en mailen met de kleinkinderen is de normaalste zaak van de wereld geworden onder de ouderen van tegenwoordig. Zo kun je, je kleinkind toch spreken als ze ver weg woont en met de webcam aan is het net echt. Er zijn zelfs senioren boven de 70 of 80 jaar die moeiteloos hun weg op het internet weten te vinden. Hoewel zij het niet in die mate doen zoals de jeugd van tegenwoordig doet, voelen zij zich door het internetten meer verbonden met de wereld.

Vakanties
De 50 plussers zijn avontuurlijker geworden, hebben meer vrije tijd en meer geld te besteden. Veel van deze groep gaan daarom vaker op vakantie. Twee tot drie keer per jaar op vakantie gaan is geen uitzondering meer. Ook gaan deze groep qua bestemming steeds verder weg op vakantie. Zij gaan tegenwoordig niet alleen meer binnen Europa op vakantie maar een reis naar Australië staat ook op het lijstje van vakantiebestemmingen. Een stedentrip staat ook hoogaangeschreven op het lijstje van de 50 plussers. Het stoffige imago wat de 50 plusreizen heeft begint steeds minder te worden en dat zal in de toekomst alleen maar extremer worden. Het moet steeds sneller, verder weg, innovatiever etcetra zijn. Doordat de 50 plussers steeds meer hun weg kunnen vinden op het internet, boeken zij ook steeds meer reizen via dit medium. Deze trend zal alleen nog maar grotere vormen gaan aannemen omdat de groep van 50 plussers aan het groeien is.

Van ouderwets naar modern
Sinds kort bestaat er een workshop: rappen voor ouderen. (bron: de Volkskrant 2006) Ouderen uit alle culturen geven zich op voor workshop en hebben op die manier iedere week een leerzame middag. Deze mensen willen graag nieuwe dingen leren. Een halve middag luisteren naar iemand die wat nummertjes opnoemt. Zij willen iets nieuws en willen iets opsteken. Ook willen ouderen van nu graag aansluiting vinden van de jongeren van vandaag de dag. Het feit dat rap/ hip hop een stroming is die 30 jaar geleden zijn oorsprong vond in Amerika werkt ook mee aan dat feit. De jongeren van toen waren toen misschien begin 20 en willen zou hun jeugd weer een beetje herbeleven. Ook vragen zij zich af wat rap in houdt en waar het zich afspeelt. Een andere nieuwe trend onder de ouderen is inline- skaten. Inline- skaten is populair onder de jongeren maar ook bij de ouderen maar dan wel om andere redenen. Jongeren inline-skaten vooral om cool over te komen op vrienden en ouderen doen vooral aan de bezigheid mee in ‘shape’ te blijven. Ook heeft inline- skaten heeft een jeugdige uitstraling waardoor het juist voor ouderen zo aantrekkelijk is.

Toekomst
Het aantal 50 plussers in Nederland zal de komende jaren erg toenemen. In een onderzoek uit 2005 blijkt dat het percentage 50 plussers met 4 procent zal stijgen in tien jaar. In 2015 zal 37% van de Nederlandse bevolking bestaan uit 50 plussers. Dit is een trend waarmee men rekening moet gaan houden. Steeds meer bedrijven krijgen dit nu al door en je ziet de doelgroep een steeds belangrijkere marketingdoelgroep worden. In de toekomst wordt automatisering nog belangrijker dan het nu al is. Hier zullen ouderen zich aan moeten aanpassen. Het wordt voor hen in ieder geval aanpassen gezien we op het moment erg leven in een digitale maatschappij. De manier van communicatie gaat nu al anders en veel mensen uit de doelgroep sluiten zich hierbij aan. Er blijft een deel van de senioren die zich zelf te oud vindt om nog aan te passen. Maar misschien gaan zij zich ook aanpassen als ze geen andere keuze meer hebben.

Geen opmerkingen: