Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

vrijdag 18 januari 2008

Interview 2: Nikita Vorstermans

Naam: Harry Oberendorf
Woonplaats: Almere
Naam interviewer: Nikita Vorstermans
Datum en plaats interview: 26 november 2007 te Almere
Tijd: 20.00 tot 21.30

Bij de binnenkomst bij Harry Oberendorf hangt er een relaxte sfeer. Hij is een man van 59 jaar oud en werkt nog fulltime. ‘Ja, dat moet wel als je drie grote kinderen hebt die allemaal studeren’. Ik krijg een grote mok thee en een dikke plak cake voorgeschoteld en het interview kan beginnen.

Vakantie
Hij gaat het liefst naar zuidelijke landen op vakantie. Italië, Frankrijk en Kroatië zijn het aantrekkelijkst. Hij gaat twee keer per jaar op vakantie. Altijd één keer op zomervakantie met het gezin en één keer alleen om te gaan klussen met een vriend in Frankrijk. Toen alle kinderen nog thuis woonden gingen ze ook nog op wintersport maar dat is al weer 2 jaar geleden. ‘Eigenlijk mag ik niet klagen! 2x (voorheen 3x) op vakantie gaan is luxe. Er zijn mensen die nooit op vakantie gaan’. Hij gaat het liefst gewoon ‘zelf’ op vakantie. ‘Groepsreizen zijn niks voor mij. Dan moet je verplicht om 09.00 opstaan en dan ga je met de hele muite allemaal hetzelfde bekijken. Nee, dat is helemaal niks voor mij, ik wil zelf mijn activiteiten bepalen’. Zijn vrouw zorgt altijd voor de boekingen van de reizen. Zij boekt al 4 jaar via internet alle reizen. Het gaat snel, kan wanneer je zelf wilt en je kunt het doen vanuit huis, lekker met een kop thee erbij. Als hij op vakantie gaat dan gaat hij met de auto. Ze kiezen daarom ook altijd voor autovakanties en dan vaak daarbij een camping. Toch zouden ze best nog wel eens naar Mexico willen, maar daar moeten ze vliegen en zij zijn beide (hij zelf en zijn vrouw) niet echt gecharmeerd van vliegen. Daarom worden er altijd vakantiebestemmingen gekozen die te bereiken zijn met de auto en binnen Europa. Hij is laatst nog met een vriend op een ‘Operareis naar Praag’ geweest met de bus.

Sport en Recreatie
Zodra het onderwerp sport aangesneden wordt, bekijkt hij heel bedenkelijk en draait zijn positieve houding om naar een negatieve houding. ‘Sporten, nee hoor dat is niet voor mij weggelegd. Als ik naar de definitie van recreatie vraag klaart alles weer helemaal op. ‘Recreatie is iets waar je niet moe van wordt, het is geen werk of zijn geen verplichtingen thuis. Het moet fysiek zijn’. Hij recreëert gemiddeld wekelijks. Hij vindt het heel belangrijk om te ontspannen, zeker omdat hij nog 40 uur per week werkt en daarnaast vele andere activiteiten onderneemt. Wandelen met de honden op zondagochtend valt voor hem daaronder. Uiteten gaan met zijn vrouw staat ook hoog op het lijstje. Elke zondag presenteert hij in het plaatselijke ziekenhuis de ziekenomroep en verzorgt hij een aantal uur klassieke muziek voor de mensen in het ziekenhuis. ‘De ziekenomroep is ook pure ontspanning voor mij. Ik draai dan klassieke muziek, wat ook een passie van mezelf is, en daardoor kan ik extra genieten van het radio maken. Ik doe het al vele jaren’. Naast zijn passie voor de ziekenomroep zingt Harry ook nog in een koor. ‘Elke week repeteer ik samen met mijn vaste groep mensen en studeren we verschillende stukken in.’ Elke maand voeren ze de stukken op voor familie en vrienden. Met kerst hebben ze een speciale uitvoering en huren ze een zaaltje. ‘Ik zie zingen echt als ontspanning. Ik kan dan helemaal mijn ei kwijt!’

Cultuur en Amusement
Nu komen we bij een onderdeel die hem het meeste aanspreekt. Als ik vraag naar de definities van cultuur en amusement komen daar de volgende dingen uit: ‘Cultuur is iets wat je verheft boven alle dag, ‘alles van waarde is weerloos’ dit is een citaat van Lucebert. Het is iets wat je niet kunt eten. Je moet kijken en luisteren naar de creativiteit van de mens’. ‘Amusement is puur vermaak’.
Cultuur staat centraal in het leven van Harry. Hij kan zich geen leven indenken zonder cultuur. Jaarlijks gaat hij 10 naar opera’s, 6 concerten en 6 toneelstukken. Daarnaast gaat hij naar voorstellingen en naar musea. Gemiddeld 2x per maand is hij bezig met cultuur.
Amusement is iets minder in trek maar hij gaat toch maandelijks naar een film of een cabaretvoorstelling. Hij ziet cultuur en amusement als een uitlaatklep en als ontspanning. Hij houdt er van om aangenaam verrast te worden.

Sociale contacten
Als laatste onderdeel staat de sociale contacten op het programma. Sociale contacten zijn erg belangrijk in het leven van Harry. Hij heeft vaak contact via de e-mail en telefoon. Zijn mobiele telefoon begint ook belangrijk te worden. Een sms versturen naar een goede vriend doet hij regelmatig. Hij heeft veel mensen die hij tot zijn sociale contacten benoemd. Vrienden (ook uit de studietijd) familie, mensen die hij ontmoet tijdens zijn activiteiten. Hij ontmoet veel mensen via via. Sommige contacten zijn hechter dan de andere.
‘Netwerken kunnen soms weer gewoon opspelen. Je spreekt iemand soms maanden niet en dan kom je iemand ineens weer tegen en dan heb je daar weer intensiever contact mee’. Sociale contacten zijn erg belangrijk. ‘Zonder die contacten zou het leven heel erg saai zijn’. Hij heeft wekelijks contact met veel mensen en de familie spreek hij het meest in het weekend.

Na een hele tijd gesproken te hebben met Harry ben ik er achter gekomen dat deze man heel veel waarde hecht aan vrijetijdsbestedingen en aan hobby’s. Hij leeft voor alle activiteiten en hij zet zich daar dan ook altijd meer dan 100% voor in. Ik pak weer rustig al mijn spullen in en als ik vertrek roept hij nog: ‘Laat me nog weten hoe jullie onderzoek afloopt, ik ben benieuwd wat de trend over 20 jaar is!’.

Analyse na het interview:
Na dat ik het interview heb gehouden kan ik een aantal conclusies trekken. Naar mate de kinderen groter worden gaan de 50 plussers vaker op vakantie. Deze doelgroep heeft over het algemeen een redelijk budget en zij daarom in staat het geld uit te geven aan o.a. reizen en culturele bezoeken. Het is erg verschillend per persoon hoe je daar mee om gaat. Als je laat kinderen hebt gekregen zie je vaak dat je een stuk moderner bent. Je komt veel meer in aanraking met alle laatste technologische ontwikkelingen omdat je kinderen daar volop mee bezig zijn. Internet en de mobiele telefoon horen dan gewoon bij het dagelijkse leven en daar ben je bekend mee.

Het heeft ook met het verschil in generaties te maken. Mensen die de oorlog hebben meegemaakt kijken anders tegen het leven aan dan mensen die na de oorlog zijn geboren. De na oorlogse generatie staat gewoon veel meer open voor de nieuwste dingen terwijl de voor oorlogse generatie meer in het verleden leeft!

Op het gebied van cultuur en amusement ligt een hele markt open voor de 50 plussers. Er kunnen nog veel meer dingen ontwikkeld worden, zodat deze markt zich nog meer uitbreid. Veel mensen moeten steeds langer doorwerken tot aan hun pensioen en zoeken daarom ontspanning. Vrije tijd en hobby’s is voor onze doelgroep erg belangrijk omdat ze op die manier tot rust kunnen komen.

Geen opmerkingen: