Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

woensdag 16 januari 2008

‘De behoeftes van 50-plussers ten opzichte van GSM-toestellen’


Het artikel gaat over de behoeftes van 50-plussers in de wereld van de mobiele telefoon en de ontwikkelingen daarin. Vergrijzing is een demografische trend en daar moet op de goede manier mee omgegaan worden.

Uit het onderzoek blijkt dat de technologische ontwikkelingen invloed op het communiceren met elkaar. Voor de 50-plussers is de gebruiksvriendelijkheid het meest van belang. Er zijn twee benamingen die van belang zijn bij deze doelgroep: medioren (53 jaar tot 67 jaar) en senioren (vanaf 67 jaar). Er zijn drie groepen waar wij de 50-plussers in kunnen onderverdelen: de eerste groep zijn de actieve medioren. Zij staan open voor nieuwe producten. De tweede groep zijn: de niet-actieve medioren en de meest actieve senioren. Deze groep spreekt de vernieuwingen niet aan en zijn tevreden met de huidige situatie. Zodra deze mensen in contact komen staan zij open om deze vernieuwingen uit te proberen maar het moet niet veel moeite of geld kosten. Deze groep is het beste te bereiken via hun kinderen of kleinkinderen. De laatste groep bestaat volledig uit senioren en hebben helemaal geen interesse in vernieuwingen. Zij zien de gsm als een nuttig communicatiemiddel maar alle handelingen vereisen en te grote inspanning. De gsm moet vooral niet te veel geld kosten en een opvallend punt uit het onderzoek is dat het eerste toestel vaak niet op eigen initiatief is verkregen maar gestimuleerd is via een jonger familielid.

Het artikel is voor ons interessant omdat het aantoont dat onze doelgroep, de 50-plussers niet geheel openstaan voor de nieuwe technologische ontwikkelingen, dus de nieuwe media. Als we de doelgroep willen bereiken moet daarbij ook gekeken worden naar hun directe leefomgeving. Willen we de gsm populairder maken onder de doelgroep dan moet de marketing ook op die leefomgeving gericht worden.

Schroyen, D. (2007) ‘De behoeftes van 50-plussers ten opzichte van GSM-toestellen’
Geraadpleegd op: 13 december 2007, van:
Gevonden via: http://scholar.google.com/: trends sociale contacten 50 plussers en dan: http://doclib.uhasselt.be/dspace/handle/1942/1866

Geen opmerkingen: