Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

vrijdag 18 januari 2008

Interview 2: Serina Imanse

Niet weten maar ervaren

Interviewer: Serina Imanse
Geïnterviewde: Martin van de Ende
Plaats: Haarlem
Datum: 1 december 2007
Tijd: 14:00 – 16:00 uur

Bij de naam Martin van de Ende hoort een rustige, nuchtere man. Martin is in november 52 jaar geworden en zegt al uit te kijken naar de dag dat hij kan genieten van zijn pensioen. Martin heeft van jongs af aan al in de bouw gewerkt en is nu werkzaam bij een woningcorporatie als opzichter. ‘Ik heb nog steeds plezier in mijn werk maar het lijkt me toch ook wel heerlijk als je geen verplichtingen meer hebt en je eigen dag in kan vullen.’

Klusjesman
Ik haak hier gelijk op in met mijn eerste vraag over hoe hij op dit moment zijn vrije tijd invult. Martin lacht: ‘Heb je even? Ik verveel me geen moment. Ik ben namelijk altijd bezig. Ik mijn vrije tijd vind ik het heerlijk om timmeren in m’n schuur en doe dan ook veel klusjes in en rond het huis.’

Hardlopen
Hierop stel ik de vraag dat die klusjes ook ergens ophouden. ‘Ik hou echt van sport en beweging. Ik kan nooit uitslapen op een zondagmorgen en dan vind ik het heerlijk om lekker vroeg op te staan om een rondje hard te lopen. Daar vind ik echt mijn ontspanning. Ik loop minimaal 2 keer per week hard en dan per keer een uur of twee. Heerlijk in de natuur zonder zorgen aan je hoofd. Daarnaast ga ik ook nog geregeld naar de sportschool om een beetje spiermassa te creëren maar dat hangen aan die gewichten vind ik een stuk minder leuk om te doen.’

Teamsport
Best een sportief typetje die Martin vind ik en wil naar het volgende onderwerp sociale contacten maar Martin gaat nog verder. Als Martin verder vertelt komen we vanzelf bij het volgende onderwerp. ‘Ik doe ook weleens mee met hardloopwedstrijden die worden georganiseerd in de omgeving. Ik train hiervoor met een aantal collega’s en vrienden. Een soort hardloopclubje. Dat is altijd erg gezellig maar ook goed voor je uithoudingsvermogen want ik wil toch beter zijn dan de rest.’ Martin moet er hard om lachen.

Familieman
Ik vraag of hij ondanks alle drukte met sport, werk en hobby nog wel tijd heeft voor zijn vrouw en gezien. ‘Mijn vrouw en ik zorgen ervoor dat we regelmatig tijd voor elkaar hebben. We gaan ook meerdere keren per jaar een week op vakantie. Daar geniet ik altijd erg van. Op vakantie kan ik alles loslaten. Ik neem geen werktelefoon mee, lees geen e-mails. Op dat gebied ben ik typisch een vader. Mijn vrouw gaat onze dochters en hondje na een paar dagen al missen maar ik vind het juist heerlijk om een paar weken van huis te zijn. We plannen ook regelmatig een avondje samen en dan gaan we uit eten of naar de bioscoop. We moeten echt ons best doen voor elkaar.’

Liefde voor Italië
Ik vraag of Martin een voorkeur heeft voor vakantielanden. ‘Ik ben helemaal weg van Italië. Ik hou van de steden en met name Milaan maar ik ben niet alleen gek op Milaan met al die culturen maar ben ook helemaal verliefd op het land zelf, op de bergen, op de natuur, op het feit dat je altijd vogels hoort en op de kerkklokken die elk uur luiden.’ Martin vertelt vol enthousiasme over Italië. Hij vertelt zelfs dat hij een beetje Italiaans bloed heeft maar helaas niet de taal spreekt. Hij houdt van de Italiaanse cultuur. ‘Italianen zijn mooie en vriendelijke mensen. Er heerst daar zo’n relaxte sfeer en iedereen respecteert elkaar. Die cultuur is ideaal.’ Martin vertelt dat hij van doevakanties houdt maar dat zijn vrouw juist lekker wil zonnen. Daarom combineren ze de vakanties zodat ieder wat wils heeft. ‘We gaan op vakantie ook vaak de kleine dorpjes en stadjes in om zo de ouderwetse Italiaanse cultuur te vinden. We willen ook nog steeds graag een keer een opera bezoeken maar dat is er nog niet van gekomen. Misschien volgend jaar!’

Martin vertelt dat hij vroeger altijd op vakantie ging met een groep vrienden op de motor maar die tijd heeft hij gehad. ‘De motor werd al snel ingeruild toen we onze eerste dochter kregen, we hebben toen een caravan gekocht en gaan dus al jaren met die sleurhut op pad. Het wordt wel steeds minder want nu de kinderen volwassen zijn zoeken mijn vrouw en ik wat meer luxe, maar ik verkoop hem nog niet hoor.’

De toekomst
‘Ik kan mezelf niet erg serieus nemen, daarvoor ken ik mezelf te goed. Ik kan niet zeggen waar ik over 5 jaar in m’n leven wil zijn. Dit is ook een van de wonderbaarlijke dingen van het leven. Ik vind het gek dat ik geen idee heb wat ik ga doen, zelfs aanstaand weekend hefet nog geen invulling gekregen. Ik wil het ook niet weten, ik wil het alleen maar ervaren.’

Conclusie
Martin van de Ende heeft net de 50 gepasseerd en vindt dit, volgens eigen zeggen, helemaal niet erg. Hij heeft nog genoeg energie om alles uit het leven te halen wat er in zit. Overduidelijk is dat Martin altijd zijn gezin voorop zet. De weekenden zijn voor zijn gezin en hij houdt ervan op erop uit te gaan. De activiteiten en interesses van Martin zijn uiteenlopend van een lange strandwandeling met zijn vrouwtot een dagje shoppen met zij dochters.

Martin beesteed ook een tijd aan zichzelf en staat erop dat hij minimaal 3 keer per week sport. Tijdens het hardlopen vindt hij zijn rust en kan hij rustig nadenken over van alles en nog wat. Sporten doet hij meestal na zijn werk om zo de stress van zich af te schudden.

Martin is nog lang niet klaar met werken maar daar heeft hij niet zoveel problemen mee. Zijn baan bevalt hem nog goed en hij heft leuk contact met zijn collega waarvan er een aantal vrienden zijn geworden. Martin geeft aan niet zit te kunnen zitten. Hij is namelijk altijd bezig met zijn hobby klussen. Hij houdt ervan om zijn huis op te knappen. Soms tot ergernis van zijn vrouw die een veel rustiger type is. Maar deze combinatie vult elkaar goed aan wanneer het uitkomt op het vieren van vakantie.

Martin en zijn gezin zijn dol op Italië en gingen vroeger ieder jaar naar de camping. Nu de kinderen niet meer meegaan, wil het echtpaar wat meer luxe. In Italië kan Martin zijn vakantie gevarieerd invullen. De ene dag lekker zonnen, de andere dag naar de stad om de volgende dag weer de bergen in te gaan. Omdat Martin van alles blijft ontdekken geeft hij zijn leven geen verder invulling. Hij laat alles op zich af komen!

Geen opmerkingen: