Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

vrijdag 18 januari 2008

Uitkomsten van de diepte-interviews

Uitkomsten van de diepte-interviews

In periode 2 hebben we voor Trends de opdracht gekregen om ieder twee diepte interviews af te nemen met het onderwerp vrijetijdsbesteding en hobby’s van 50-plussers. Dit onderwerp hebben wij gesegmenteerd om zoveel mogelijk informatie over het onderwerp uit de geïnterviewden te krijgen. De conclusies van de verkregen informatie naar aanleiding van de interviews staan hierna beschreven.

De respondenten die wij hebben geïnterviewd bestaan uit acht vrouwen en acht mannen. De meeste personen waren tussen de 50 en 55 jaar waardoor we een goed beeld hebben gekregen van de vrijetijdsbesteding en hobby’s van de jonge 50-plusser. Respectievelijk kwamen de meeste respondenten uit de Randstad maar wel uit verschillende provincies en steden. Van de zestien geïnterviewden werkten er maar liefst tien en met name de mannen waren in de meerderheid.

De personen die wij hebben geïnterviewd hebben allen een redelijk druk leven en vervelen zich geen moment. Doordeweeks werken de meesten en in de avonduren en in het weekend brengen ze met name tijd door met hun partner en/of vrienden. Tevens besteden de personen met kinderen het liefste tijd door met hen maar omdat de meesten al volwassen zijn is de tijd gering. Alle geïnterviewden vinden het belangrijk om van het leven te genieten en er alles uit halen omdat het leven maar kort is.

Zoals al eerder vermeld hebben we het onderwerp vrijetijdsbesteding en hobby’s gesegmenteerd naar hoofd- en subtopics voor de interviews.

Hoofdtopics:
1- Vakantie & Reizen
2- Sport & Recreatie
3- Cultuur & Amusement
4- Sociale contacten

Subtopics:
Vakantie & Reizen
1- Vakantiebestemmingen (welk land)
2- Soort vakantie (zon/sneeuw, groepsverband/alleen etc.)
3- Manier van boeken (Internet/reisbureau)
4- Met welk vervoermiddel

Sport & Recreatie
1- Sport de geïnterviewde
2- Frequentie
3- Type/soort sport
4- Redenen

Cultuur & Amusement
1- Definities (wat verstaat u onder cultuur/amusement)
2- Frequentie
3- Type/soort
4- Redenen

Sociale contacten
1- Via welk (medium)middel (Telefoon, mail, brief, fax etc)
2- Frequentie
3- Welke rol (spelen sociale contacten)
4- Wanneer (altijd in het weekend, altijd doordeweeks)

Wij zullen hierna alle conclusies uitwerken van de verschillende topics.

Vakantie & Reizen
Van het Zuiden tot het Oosten en van het Westen tot het Noorden. Op de vraag welke landen het geliefdst zijn of welke landen vaak de vakantiebestemming worden, wordt door de respondenten heel verschillend geantwoord. De helft van de geïnterviewden geeft aan buiten Europa op vakantie te gaan. Een kwart daarvan binnen Europa en de rest blijft in Nederland (zie hiervoor tabellen). Alle geïnterviewden hebben een grote voorkeur van op vakantie gaan. De ene respondent houdt van het oosten maar de ander weer van het zuiden. Zo is er ook een groot verschil tussen soort vakantie. Bijna alle respondenten houden ervan om lekker naar de zon te gaan. Zonvakanties zijn dan ook vakanties die zeer populair zijn. De zomer vinden de meesten heerlijk. Lekker uitrusten en zonnen met veel lezen, is het antwoord van één respondent. Op de tweede plek staan verre reizen ook op de agenda. Eén derde van de respondenten maakt dan ook weleens een verre reis naar landen als Indonesië of Thailand.

Niet allen vinden de zomer heerlijk, ook de winter is voor sommigen een uitermate leuke en heerlijke vakantie. Onder de respondenten zijn er dan ook een aantal die erg van de wintersport houden. De sfeer van deze vakanties is zo anders dan de zomervakanties. Gezelligheid staat puur in het teken bij de wintersport. Weekendjes weg en stedentrips zijn verder vakanties die onder de respondenten aan het woord komen. Deze vakanties worden vaak tussendoor of buiten de vakanties gemaakt. Ook zijn vakanties als kamperen, back-packen en met de caravan op pad aan de orde geweest.

Vakanties worden door de respondenten vaak met partner of gezin gemaakt. Velen hebben al oudere kinderen die zelfstandig op vakantie gaan. Tijdens vakanties willen de respondenten vaak wat te doen hebben. Wandelen of fietsen zijn dan ook activiteiten die veel gedaan worden. Velen houden dan ook van een echte doe vakantie. Ook veel van het land zien is erg belangrijk. Anderen houden namelijk niet van het strand en gaan dan ook echt voor de natuur en de landschappen.

Bij de manier van boeken is een duidelijke trend te zien. Naarmate de respondent ouder begint te worden, vinden zij het prettig om een goed georganiseerde vakantie te hebben. Vroeger deden zij vaak vakanties op de bonnefooi. Ze pakten hun spullen bij elkaar en gingen met de auto ergens naar toe, zonder iets geboekt te hebben. Veel van hen gaan tegenwoordig naar een reisbureau om hun reis te boeken. Zij vinden dit vaak een prettiger en vertrouwelijk idee. Eén van de respondenten heeft zelfs geen computer en moet wel naar het reisbureau. Anderen doen het wel op hun gemak thuis via het internet. Zij vinden dit dan heerlijk en kunnen met een lekkere warme kop thee gerust hun vakantie uitzoeken.

Het vliegtuig is het meest gebruikte vervoermiddel onder de geïnterviewden. Ook hier is weer een duidelijke trend te zien namelijk naarmate de respondent ouder wordt gaat hij of zij vaker en sneller met het vliegtuig. Zij durven lange reizen met de auto niet meer aan. Vliegen vinden de meesten dan ook de makkelijkste en prettigste manier. Andere vervoermiddelen die onder andere worden gebruikt om op vakantie te gaan zijn de boot en de bus.

Sport & Recreatie
Enkelen respondenten zijn nog volop aan het sporten en besteden wekelijks een aantal uur hier aan uit. Zij vinden sporten dan ook nog erg leuk en doen het graag. Ook vinden zij sporten belangrijk voor het lichaam en de gezondheid. Zij lopen hard, zitten op een sportschool, fietsen en zwemmen fanatiek. De meeste ondervraagden vinden zichzelf hier te oud voor of zeggen dat sport niet voor hem/haar is weggelegd. Ook hebben sommigen geen tijd voor een sport. Zij vinden het daarnaast wel belangrijk voor ontspanning en goed voor de gezondheid om in beweging te blijven. Zij doen dan ook wekelijks een wandelingetje met de hond of pakken de fiets voor een boodschap in plaats van de auto.

Op de vraag wat de respondenten onder recreatie verstaan en hoe zij recreëren is opvallend veel hetzelfde geantwoord. Veel respondenten verstaan onder recreatie: vermaak dat niet dwangmatig is. Je wordt er niet moe van omdat het geen werk of verplichtingen zijn. Een dagje met de kinderen en kleinkinderen, het bezoeken van musea en theater en noem maar op zitten in het recreatiegedrag van de ondervraagden. Zij doen recreatie puur voor de ontspanning en doen dit dan ook wekelijks.

Cultuur & Amusement
De eerste vraag aan de respondenten was een definitie te geven van het begrip cultuur. Op deze vraag hebben ze allen heel verschillend geantwoord maar gaven wel aan dat cultuur een ruim begrip is en veelover laat aan eigen interpretatie. De meeste antwoorden kwamen overeen met dat cultuur in ieder geval met mensen en omgang met mensen te maken heeft. Geloofsovertuiging speelt hier een grote rol maar ook landen en eten. Opvallend is dat weinig van de geïnterviewden bezienswaardigheden of bijvoorbeeld musea noemden bij cultuur. Dit kwam eerder naar voren als antwoord op de vraag om een definitie te geven van het begrip amusement. Hieronder waren ze het unaniem eens. Amusement heeft volgens 50-plussers alles te maken met vermaak. Hieronder verstaan zij een bezoek aan musea, theater, film, concert, oude gebouwen bezichtigen en stedentrips. Dit kan overigens alleen maar ook met een groep personen of met hun partner of gezin.

Op de vraag hoe vaak de respondenten te maken hebben met cultuur of amusement reageren veelal hetzelfde. Cultuur maken ze dagelijks mee, thuis, buiten maar ook op werk bijvoorbeeld. Alle mensen zijn individuen en brengen allemaal een eigen cultuur met zich mee. Het antwoord op de vraag hoe vaak ze dan iets deden met amusement was verschillend. De ene persoon doet wekelijks iets aan amusement terwijl de ander er alleen aan doet tijdens vakanties. Opvallend is dat de meesten wel veel toekomstplannen hebben wat betreft amusement. Veel van de geïnterviewden geven aan bijvoorbeeld wel eens naar een opera te willen in Italië of het British Museum in Londen te willen bezoeken. Hier kan geen duidelijk antwoord op gegeven worden. Allemaal gaven ze aan wel vaker iets leuks te willen doen maar het vaak door drukte en andere dingen niet van komt. Toch verstaan de meesten ook televisie kijken onder amusement en dan doen ze bijna allemaal dagelijks als ontspanning. Amusement buitenshuis is verschillend verdeelt maar als ze er wat aan doen dan gaan ze voornamelijk naar musea, film, concerten of theater. Ook dit is voor de 50-plussers allemaal ontspanning en om er even tussenuit te zijn.

Sociale contacten
De antwoorden op de vragen die we stelden over sociale contacten waren verschillend maar hadden ook veel overeenkomsten. Alle geïnterviewden gaven aan het liefste tijd door te brengen met hun gezin en partner. Omdat de meesten volwassen kinderen hebben is het contact met de kinderen minimaal door tijdgebrek aan hun kant. Vooral de weekenden zijn gereserveerd voor sociale contacten omdat de werkende dan de meeste tijd hebben. Ook vrienden zijn populair onder de sociale contacten maar voor één is dit in meerdere mate dan voor de ander. Vrienden zijn erg belangrijk voor de 50-plussers. Dat heeft mede te maken met het feit dat in hun opinie vrienden er voor het leven zijn. Veel hebben een groep vrienden om hun heen die zij al jaren kennen en een intieme band mee hebben opgebouwd. Regelmatig afspreken is dan ook een must.

Omdat allen een druk leven hebben met werk en privé spreken de respondenten hun vrienden regelmatig.. Een enkeling stuurt een smsje maar vaker wordt er gemaild of contact gehouden via msn maar slechts één persoon zegt nog wel eens een kaartje te sturen. Toch is en blijft de telefoon het populairste medium om contact te onderhouden. Dit heeft als reden dat het een stuk makkelijker en persoonlijker is dan internet. Toch geven de meesten voorkeur aan face-to-face contact en prikken daarom eens in de paar weken een datum om lekker uiteten te gaan of even een drankje te doen in een grand café of bij iemand thuis.

Een unaniem antwoord kregen we op de vraag welke rol sociale contacten in het leven spelen. Allen gaven ze hier het antwoord: belangrijk. Zoals eerder beschreven hebben de meesten vrienden sinds hun jongere jaren en maakt het niet uit of ze elkaar wekelijks zien of slechts één keer per jaar. Vrienden zijn dus erg belangrijk. Ze delen veel met elkaar, leuke en minder leuke dingen. Verder willen ze de gezellige avonden en/of etentjes voor geen goud missen omdat het altijd veel gezelligheid en lol met zich meebrengt.

Geen opmerkingen: