Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

vrijdag 18 januari 2008

Interview 1: Anna Oostra

Naam: Ruud de Haas
Leeftijd: 51 jaar
Tijdsduur: 65 minuten
Datum: 09 november 2007

Wie is Ruud de Haas
Ruud de Haas, 51 jaar, is een rustig, nuchter en analytisch persoon. ‘Ik ben meer een denker als een doener’. Ruud de Haas is woonachtig in Medemblik, heeft vier kinderen, is gescheiden en heeft een nieuwe partner. Lachend zegt Ruud: ‘oja, en ik lees het NRC’. Ruud de Haas heeft aan het Atheneum gestudeerd en is daarna verder gegaan op de HTS (weg en waterbouw) en heeft het MBA (Master Business Administration) gedaan. ‘Na mijn opleidingen heb ik dertien jaar in het buitenland gezeten’. ‘Engeland, Frankrijk, Sudan en Irak waren hier enkele van’. ‘Ik werkte voor verschillende baggerbedrijven’. Baggerbedrijven? ‘Haha, ja het uitdiepen van havens en kanalen, het ophogen van industrieterreinen, zand opspuiten…’ ‘Acht jaar lang heb ik voor groot bagger bedrijven gewerkt en daarna zeven jaar met een eigen bouwbedrijf in Denemarken gezeten’. ‘Hierna heb ik een heibedrijf gekocht in Nederland’. ‘Daarna werd ik benaderd om het heibedrijf te verkopen aan een ander bedrijf’. ‘Uiteindelijk gedaan, in 2004. Ik ben er nog een paar jaar bijgebleven om grote klanten binnen te halen’. ‘Daarna ben ik weggegaan en ik ben in 2004 begonnen met mijn MBA studie’. Na deze opleiding heeft Ruud de Haas mogelijkheden onderzocht om bedrijven op te zetten. ‘Ik heb ook een bedrijfje opgezet uiteindelijk Hiermee houd ik me nu nog bezig’. De naam van dit bedrijf wilt Ruud de Haas niet noemen. Ruud heeft veel in buitenland gewerkt en gewoond en heeft veel gereisd.

Vakantie en reizen
Ik vind het leuk om samen wat te doen met mijn partner en mijn kinderen zijn heel belangrijk voor mij’. ‘Elk jaar ga ik met ze kamperen, ieder jaar bezoeken we een ander land’. Ruud de Haas zijn voorkeur gaat uit naar een wintervakantie: skiën of actief bezig zijn. ‘De zomer vind ik ook heerlijk, lekker kamperen, een doe vakantie en veel lezen’. ‘Af en toe lekker uiteten gaan vind ik ook leuk’. Ruud de Haas houdt van wijn opzoeken. ‘Proeven, zien waar en hoe het gemaakt wordt, soorten leren kennen, maar uiteindelijk is het de smaak waar het om gaat’! Zegt Ruud de Haas lachend.‘Ik heb ook een slijters opleiding gedaan. Niet voor alle soorten drank maar vooral de wijnafdeling’. ‘Gewoon omdat ik dat leuk vind’. ‘Dit is al een jaar of vier a vijf geleden’. ‘Ja’, zegt Ruud lachend, ‘de tijd gaat hard’…

‘Als ik ga kamperen dan boek ik mijn vakantie niet’. ‘We gaan gewoon’! ‘De vakantie begint als we de deur achter ons dichttrekken’. ‘We pakken de auto met de caravan’. Als ik vraag of dit wel eens tot problemen heeft geleid, zegt Ruud dat dit nog nooit problemen opgeleverd heeft. ‘Bij voorkeur ga ik buiten het seizoen op vakantie’. Hoe boekt u de vakanties? ‘Als we naar het buitenland gaan boek ik via het internet en gaan wij met het vliegtuig’.
Toch geeft Ruud de Haas hier niet de voorkeur aan. ‘Het is minder flexibel, je bent gebonden aan je hotel/pensioen en aan tijd’. ‘Mijn voorkeur heeft eigenlijk om te backpacken’. ‘Als ik met de kinderen op vakantie ga reizen we één dag’. ‘We gaan vroeg weg en in de loop van de middag zijn we er’. Op de vraag: boek je deze vakanties ook niet? Antwoord Ruud: ‘deze vakanties boek ik wel van te voren’. ‘Ik heb kinderen in de leeftijd van 13 tot en met 15 jaar’. ‘Het is dan toch wel belangrijk welke faciliteiten de camping heeft’. ‘Ik boek van te voren, dat risico neem ik niet’. Ruud de Haas boekt deze vakanties via het internet. ‘Als ik zonder mijn kinderen op vakantie ga, boek ik niet’. ‘Ik trek het liefst rond’. ‘Een paar dagen hier, een paar dagen daar’. Ook in het buitenland? ‘In Nederland voor weekenden’. ‘Langere vakanties wil ik in het buitenland doorbrengen’. Ruud de Haas houdt van de warmte en doet graag actieve vakanties. ‘Toen ik alleen was deed ik wel eens singelvakanties’. ‘Dat waren wel doe vakanties hoor’, zegt Ruud lachend! ‘Daar heb ik goede ervaringen mee’. ‘Nu ga ik met mijn vriendin op vakantie, ook erg gezellig altijd’!

Sport en recreatie
Op de vraag: sport je? Is het even stil… ‘Ik sport veel te weinig’. ‘Af en toe loop of fiets ik’. ‘Het is ver beneden peil, haha’. Gaat u dan alleen? ‘Ja, ik ga gewoon alleen’. ‘Ik ben een behoorlijke einzelganger zegt Ruud de Haas lachend. Wat is de reden dat u weinig sport? ‘Ik ben een enorme workaholic’! ‘Ik vind het heerlijk om te sporten maar het gebeurd gewoon niet op een of andere manier’. ‘Als ik sport geniet ik ervan’. ‘Wandelen doe ik vier a vijf keer in de week’. ‘Echt sporten 1 keer in de maand’. En welke sport beoefend u dan als u echt sport? ‘Dan Fiets ik’, antwoordt Ruud de Haas. ‘Wandelen doe ik ongeveer drie kwartier in stevig tempo’. Waar wandelt u zoal? ‘Het maakt niet uit in welke omgeving’. ‘Nou, dat is niet helemaal waar’. ‘Ik zoek snel een omgeving op met water, bos of duinen als het in de buurt is’. ‘Bij mij thuis is dat het water’. ‘Met fietsen maakt dat niet zoveel uit, gewoon een leuke toeristische route of een artistiek stukje’. ‘Eigenlijk bij voorkeur natuur, maar het moet ook een beetje bereikbaar zijn’. Op de vraag: doet u nog aan andere sporten of recreatie? Antwoord Ruud de Haas: ‘zeilen…dat vind ik ook prachtig’. ‘Ik heb zelf een zeilboot maar helaas zeil ik onregelmatig’. ‘Het komt er gewoon niet van’. ‘Skiën vind ik trouwens ook leuk’! ‘Dat probeer ik elk jaar wel te doen’.

Cultuur en amusement
Wat verstaat u onder het begrip cultuur en amusement? ‘Wat ik onder cultuur versta’? ‘Cultuur is de manier waarop mensen leven, wonen, werken, denken, praten en handelen’. ‘Kunst, literatuur, eten en drinken’. ‘En amusement’? ‘Gewoon leuke dingen doen’! Houdt u van de cultuur? ‘Leuk, heerlijk’! ‘Ik vind het leuk om af en toe naar een theater of voorstelling te gaan’. ‘Of soms gewoon even op een terrasje zitten’. ‘Cabaret vind ik ook leuk en ik bezoek regelmatig cabaretvoorstellingen’. ‘Het is voor mij een manier van ontspanning, leuk’!

Sociale contacten
Nog een paar laatste vragen meneer de Haas. Vindt u sociale contacten belangrijk en hoe onderhoudt u deze? ‘Dat ik contact heb met mensen in de omgeving vind ik wel belangrijk’. ‘Ik heb contact door middel van telefoon e-mail en gewoon bezoeken, face to face’. ‘E-mail staat voor mij bovenaan’.
Waarom precies? ‘Het is makkelijk snel en efficiënt’ antwoord Ruud de Haas.
‘Ja, sociale contacten zijn wel belangrijk’ zegt meneer de Haas aarzelend. ‘Ik blink daar niet in uit’. ‘Ik ben een wat rustiger persoon en meer teruggetrokken’. ‘Op alle niveaus kan ik me begeven, dat is geen probleem’. ‘Ik heb alleen de behoefte niet om de hele dag te praten en van alles uit te wisselen’. ‘De sociale contacten die ik heb zijn door de weeks, in het wekeend en soms ook overdag’. ‘De sociale contacten die ik heb zijn vooral met familie, mijn vriendin en mensen van het werk’. ‘In de kroeg kom ik bijna nooit’. ‘Voor het werk is dat in het algemeen overdag en vrienden en kennissen ‘s avonds en in het weekend’. ‘Ja, het is zeker wel belangrijk omdat het gewoon leuk is maar ook om gedachten en ideeën uit te wisselen en hierover te praten’.

Het gesprek loopt ten einde. Ik bedank Ruud de Haas hartelijk voor zijn tijd.

Conclusie
Ruud de Haas is een hardwerkende man van 51 jaar en heeft een aantal eigen bedrijven gehad. Hij heeft vier kinderen en is hertrouwd. Ruud de Haas houdt van zonvakanties en dan met name actieve vakanties. Hij is bekend met de verschillende manieren van boeken. Sporten vind Ruud de Haas belangrijk maar hij heeft er zelf weinig tijd voor. Wanneer hij sport wandelt of fiets hij graag. Ook zeilen vind hij heerlijk. Van cultuur en amusement kan Ruud de Haas echt genieten. Hij bezoekt regelmatig theater en cabaretvoorstellingen. Socialen contacten hebben en onderhouden vindt Ruud de Haas niet alleen belangrijk maar ook vooral leuk. Gedachten en ideeën uitwisselen bijvoorbeeld. De sociale contacten van Ruud de Haas bestaan met name uit vrienden, kennissen en collega’s.

Geen opmerkingen: