Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

vrijdag 18 januari 2008

Interview 1: Katinka Eelman

Interview I : Menno Gieles
Door Katinka Eelman

Mijn interview is op een winterse waaierige avond op het eiland Texel. De man die ik interview is de geboren en getogen Texelaar Menno Gieles, hij is tweeënvijftig jaar en heeft samen met zijn vrouw Abelia drie dochters. Hij werkt nog fulltime, en heeft daarnaast diverse hobby’s.

Tegenwoordig gaat alleen de jongste dochter nog mee op vakantie, de oudere twee hebben het druk met bijbaantjes en iemand moet op het huis passen. Zijn favoriete land voor vakantie is Engeland, en verder is hij een groot fan van Scandanavie. Het moet in het land niet te warm zijn, want hij en zijn vrouw houden van actieve vakanties. Een bestemming waar hij nog graag eens heen zou willen gaan is Italië, en dan vooral een stedentrip door het land. Het soort vakantie wat zijn interesse trekt is dan ook actief, cultureel en het liefst trekkend door een land. Toen ik vroeg op welke manier ze de vakanties boekte kreeg ik het volgende antwoord “We gebruiken eigenlijk allemaal verschillende manieren, het hangt erg van het land af. Bij bepaalde landen kun je dingen op de bonnenfooi doen, maar bij andere boeken we campings of huisjes via internet of het reisbureau.” Het meest gebruikte vervoersmiddel is de auto, maar zijn favoriet is het vliegtuig. Met het vliegtuig is hij deze zomer ook naar Ierland geweest.

Menno doet niet aan sport, in de zin van het woord lid zijn van een sportclub of iets dergelijks. In het verleden is hij wel lid geweest van de Texelse golfbaan, maar wegens tijdgebrek is hij hiermee gestopt. Nu fietst hij wel dagelijks naar zijn werk, en hij wandelt veel in zijn vrije tijd. Ik vroeg hem welke sport hij eventueel nog zou willen beoefenen in de toekomst. Om die vraag moest hij lachen, hij zou nog graag een keer kitesurfen, alleen hij denkt niet dat dit mogelijk is omdat het moeilijk en gevaarlijk kan wezen. Verder zou hij graag ook nog willen zeilen, misschien later als hij met pensioen is dat hij nog ooit een eigen bootje neemt. Dat lijkt hem wel wat: zeilen over het wad. In zijn jeugd heeft hij een cursus gevolgd genaamd recreatiesport, zijn definitie van recreatie is dan ook “Vermaak dan niet dwangmatig is”.

Op de vraag wat hij onder cultuur verstaat, kreeg ik het volgende antwoord: “Alles wat mensen voortbrengen”. Het is dan ook een begrip wat ruimte laat voor eigen interpretatie”, volgens Menno. Het volgende onderwerp waar we over in gesprek raakte was amusement, ik vroeg hem weer zijn eigen definitie te geven: “Dingen die mij amusemeren en die ik leuk vindt, het blijft altijd moeilijk om een definitie van iets te geven”. Culturele/amusement uitstapjes doet hij gemiddeld één keer per jaar. Dit zijn dan dingen zoals bioscoop, museum en theater (Karavaan). Karavaan is een rondtrekkend gezelschap met optredens door heel Noord- Holland. Dit zijn dan ook echt dingen die hij leuk vindt om te doen. De redenen om ze te doen zijn dan ook vermaak en interesse.

Sociale contacten onderhoudt hij bijna alleen via het medium mondeling/face-to-face. Je zou kunnen denken hoe maakt hij die afspraak dan? Dan stapt hij op zijn fietst en fietst hij eventjes langs, of hij komt iemand toevallig tegen. “Rechtstreeks vind ik persoonlijk gewoon wel het lekkerste communiceren, e-mailen en bellen doe ik voornamelijk alleen voor me werk”. Mondeling is dan ook zijn favoriete manier van communicatie. De frequentie waarmee hij sociale contacten opzoekt is ongeveer twee keer per maand, dit wil ook nog wel eens wisselen. Ik vroeg hem hoe belangrijk sociale contacten onderhouden voor hem is, daarop kreeg ik het volgende antwoord: “Matig, het is iets waar ik zin in moet hebben, als je een gezin hebt blijft dit toch altijd het belangrijkste, toch vind ik het fijn om soms weg te gaan”. Deze contacten zoekt hij doordeweeks of in het weekend op, dit verschilt per keer. Net hoe iets uitkomt. Daarna bespreken we nog even kort wat hij voor hobby’s heeft dit blijken er redelijk veel te zijn. “Ik doe graag dingen in mijn volkstuin, verder hou ik veel van (klassieke) muziek, vind ik fotografie interessant en vind ik het leuk in de winter om bezig te zijn voor mijn houtkachel, houtjes zagen enzovoorts”. Verder vind hij het leuk om op het gebied van auto’s de laatste trends bij te houden, en hij wandelt graag in zijn vrije tijd, en doet dit minimaal wel elke week een keer. Daar is Texel dan ook de perfecte locatie voor, met strand, bos en duinen.

Hiermee raakte ons gesprek ten einde. We zaten nog even warm bij de houtkachel en toen ben ik maar weer richting huis gegaan, de volgende dag zou ik terug komen voor zijn vrouw Abelia.

Conclusie
Wat me opvalt is dat Menno een intensief leven heeft, doordeweeks werken en in het weekend zijn vrijetijdsdingen. In het weekend veel wandelen in de natuur, en genieten van klassieke muziek. Hij vindt het belangrijk om te genieten in het weekend. Nu de kinderen bijna allemaal het huis uit zijn, heeft hij en zijn vrouw meer tijd voor tripjes. Dit is ook iets de toekomst wat hij meer zou willen doen, reizen, naar Italie bijvoorbeeld of een mooie stedentrip. Maar het moeten wel culturele actieve vakanties zijn, hij houdt er niet van om tien dagen in de zon te liggen, nooit gedaan ook. Verder maakt hij gebruik van internet, prive en op werk. Met mobieltjes heeft hij niiks, hij en zijn vrouw hebben er wel een tijdje één gehad maar die is nu niet meer in gebruik. Hij is het met me eens dat de leeftijdsgrends opschuift, hij als 50+ voelt zich vandaag de dag niet meer oud.

Geen opmerkingen: