Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

vrijdag 18 januari 2008

Interview 1: Bibi Overakker

Naam geïnterviewde: Merie Niewehuis
Leeftijd geïnterviewde: 58
Datum: 01-12-2007
Tijd: 10:00-11:45


Het eerste interview vond plaats op mijn werk. Ik werk in een café in Zandvoort en daar komen dagelijks vaste gasten. Eén daarvan is een vlotte en spontane oudere vrouw die elk weekend een cappuccino komt drinken. Haar naam is Merie Niewehuis en komt zelf ook uit Zandvoort. Ze is 58 jaar oud en is weduwe. Zaterdagochtend, tijdens mijn werk vroeg ik haar mee te willen doen aan het interview. Ik pakte er ook een lekkere bak koffie bij en het interview kon beginnen.

Vakantie & reizen
Merie is een kwebbeltante en dat weet iedereen. Haar lippen staan nooit stil op elkaar en daarom was het eerste half uur meteen gevuld door haar verhaal over vakanties. Haar schorre stem vertelt hoe heerlijk ze het vindt om een verre reis te maken. ‘Het liefst een reis naar een ver land waar de cultuur anders is en de zon de hele dag volop schijnt’. Toen de kinderen oud en groot genoeg waren om op zichzelf te gaan wonen zijn Merie en haar man een verre reis gaan maken naar Thailand. ‘Het was de mooiste reis van mijn leven. De mensen zijn er ontzettend aardig en het land is prachtig! De tempels en steden zijn zo mooi dat ik er nog wel een keer heen wil!’. Helaas is haar man 2 jaar geleden overleden. Hij was ziek. Ze vertelt nooit meer een verre reis te willen maken zonder hem.
‘Met de kinderen waren het vroeger altijd gewoon zonvakanties. Elke zomer gingen we met de kinderen op vakantie. Vaak reden we dan met de auto naar het zuiden van Frankrijk. De streek Côte A Zure trok ons het meest’. Ik zag haar glinsteren en ze genoot van het moment dat ze herinneringen van vroeger aan mij kon vertellen. Ik luisterde aandachtig en vond het prettig dat ik haar het gevoel gaf dat ze bij mij haar verhaal kwijt kon. Ik pakte twee nieuwe bakken koffie en vroeg haar op welke manier zij altijd haar vakanties boekte. ‘Vroeger bestond dat online boeken nog allemaal niet. Dus om een reis te boeken ging ik naar het reisbureau. Voor de reis naar Thailand zijn mijn man en ik ook naar het reisbureau gegaan. We konden hier comfortabel en op ons gemak kijken voor een goed en luxe appartement’.

Sport en recreatie
Na het onderwerp vakantie en reizen afgesloten te hebben was ik al dik een half uur verder. Ik begon snel verder met het stellen van de andere vragen. Merie had bij dit onderwerp niet veel te vertellen. Ze beweegt namelijk niet veel. ‘De enige beweging die ik eigenlijk nog heb is het op en neer fietsen van mijn huis naar het dorp toe en weer terug. Dit doe ik bijna iedere dag. Maar daarnaast doe ik niet aan een sport. Daar vind ik mezelf veel te oud voor en die tijd heb ik gehad. Vroeger heb ik handbal gespeeld en dat was ontzettend leuk. Nu ben ik 58 jaar en geniet ik van het ouder zijn’.

Cultuur en Amusement
Op de vraag wat Merie onder cultuur en amusement verstaat moest zij even goed nadenken. ‘Cultuur is een enorm breed begrip, dus het is moeilijk om te zeggen wat cultuur precies inhoud. Op dit moment vind ik hoe wij met elkaar communiceren en hoe jij dit interview met mij aflegt ook cultuur. En ook amusement is een begrip die zoveel betekenissen heeft. Ik omschrijf amusement als iets waar je plezier in hebt. Iets waar jij je mee amuseert’. Ik vroeg haar waar zij op dit moment plezier in heeft. ‘Elke vrijdagavond heb ik in hotel Faber een kaartavond. Hier zit ik de gehele winter op vrijdagavond met een stel mensen te kaarten. Deze avond betekent veel voor mij omdat ik deze avond niet aan Bert denk en ik heel veel lol heb’.

Sociale contacten
Na al bijna een klein anderhalf uurtje verder te zijn moest ik erg gaan opschieten. Ik was desnoods nog steeds aan het werk en zat nu al een lange tijd aan de bar met Merie. Ik begon aan het laatste onderwerp en vroeg aan haar hoe haar sociale contacten zijn.
‘Met mijn sociale contacten is niks mis. Ik spreek en zie gelukkig mijn kinderen nog vaak genoeg. Zo’n 3 keer per week heb ik er één aan de telefoon en zo zie ik ze bijna iedere week. Daarnaast heb ik een hoop kennissen en vrienden die mij nog steeds steunen met het verlies van mijn man 2 jaar geleden. Ik spreek deze mensen vaak via de telefoon en soms per mail. Wanneer ik deze mensen spreek verschilt enorm. De meeste kennissen en vrienden zitten bij mij op de kaartclub en zie ik dus iedere vrijdagavond. Maar een andere goede vriendin van mij woont aan de andere kant van het land. Haar zie ik heel erg weinig. Gelukkig is het contact nog wel goed want we bellen ongeveer één keer in de twee weken’.

Het interview kwam hiermee aan het eind en ik bedankte Merie hartelijk voor haar tijd. Zij bedankte mij ook voor de aandacht die ik voor haar had tijdens het interview. Het werken kon weer beginnen.

Conclusie
Bij Merie ben ik er helaas niet achter gekomen hoe zij denkt in de toekomst reizen te gaan maken. Wel dat ze nooit meer een verre reis wilt maken omdat haar man is overleden. Merie houdt van heerlijke warme vakanties. Een wintersport zit er dus niet bepaald in. Verder boekt Merie haar vakanties bij het reisbureau. Ze vindt dit comfortabeler en in de toekomst zal dit niet veranderen

Op het gebied van sport en recreatie doet Merie niet veel. Ze is al tegen de 60 aan en vind van zich zelf dat ze die tijd wel gehad heeft om nog veel aan beweging te doen. Momenteel zijn korte fietstochtjes haar lichaamsbeweging.

Cultuur is volgens Merie een enorm begrip. Het heeft veel betekenissen en dit geldt ook voor amusement. Ze omschreef cultuur dan ook als iets dat alles betekent. Manier van gedrag maar ook de manier waarop ik het interview met haar aflegde. Amusement was voor haar een makkelijker begrip. Dit was volgens Merie plezierigheid. Ergens waar je veel pleizer in hebt betekende voor haar amusement. Tegenwoordig amuseert Merie zich enorm bij de kaartclub. Elke vrijdag avond zit zij met een hoop vrienden te kaarten in een hotel.

Verder vinden de sociale contacten van Merie ongeveer 3 keer per week via de telefoon of mail plaats.

Geen opmerkingen: