Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

vrijdag 18 januari 2008

Interview 2: Aréle van der Leest

Naam van interviewer: Arele van der Leest
Naam geïnterviewde: Robert
Plaats: Amsterdam
Datum: 02-12-2007
Tijd: 14:00-16:00

Robert is een oud-collega van mijn moeder. Hij is 59 jaar oud en woont samen met zijn vrouw in Alphen aan den Rijn. Hij heeft twee volwassen dochters.
Hij werkt op een basisschool als onderwijzer.
Op de afgesproken tijd bel ik bij hem aan. Hij komt naar deur en verteld dat hij zelf ook net thuis is. “Voorbereidingen voor het Sinterklaasfeest op school nemen altijd meer tijd in beslag dan je denkt.”
Hij zet koffie en zodra deze klaar is gaan we van start.

We beginnen ons gesprek met een leuk onderwerp: vakantie. Ik vraag Robert wat zijn favoriete vakantiebestemmingen zijn, Robert kijkt mij aan en verteld: “Dat vind ik heel moeilijk om te zeggen maar ik kies toch voor Amerika. Noord-Amerika wel te verstaan. Ik ben er nu vijf keer geweest, telkens in een ander gebied. Ik vind het een fantastisch land, je kunt er werkelijk alles vinden. Woestijnen, bergen, bossen; noem maar op!” Ik merk dat Robert van verschillende soorten landschappen houdt, maar ik ben benieuwd wat hij nou het liefst op vakantie doet. Hij lacht en zegt: “Ik ben graag in de natuur. Wandelen en fietsen zijn mijn grootste passies. Ik hou niet van strandvakanties, soms gaan we weleens een weekje naar Portugal ofzo. Mijn vrouw houdt namelijk wel van het strand.” Na mijn gesprek met Ingrid ben ik benieuwd hoe Robert over georganiseerde reizen denkt, hij verteld: “Dat is niks voor mij! Ik wil de vrijheid hebben om te doen en te laten wat en wanneer ik het zelf wil.” Ik kijk hem aan en vraag: “Maar ga je dan ook nooit met een groep op vakantie?” Robert antwoordt: “Jawel, maar nooit georganiseerd. We gaan weleens met vrienden op vakantie.” Vervolgens vraag ik hem hoe hij zijn vakanties boekt, hij verteld dat zijn vrouw dit via internet boekt, zij vindt het een uitdaging om een zo mooie, goedkoop mogelijke vakantie te boeken.

Vervolgens stappen we over op het volgende onderwerp, namelijk sport. Zodra ik het woord heb uitgesproken begint Robert te glimlachen: “Ik ben gek op sport. Ik zwem twee keer per week ’s morgens om zeven uur voordat ik naar mijn werk ga. Iedere zondagochtend vroeg ga ik samen met mijn buurman zestig kilometer fietsen. Verder bezoek ik regelmatig de sportschool.” Ik ben helemaal enthousiast en vraag hem hoe vaak hij dan per week sport. Hij antwoordt “Wat ik al zei: ik sport in totaal zo’n 4 á 5 keer per week. Eigenlijk zou ik iedere dag wel wat aan sport willen doen, maar helaas heb ik daar onvoldoende tijd voor.”

We gaan over op het volgende onderwerp, cultuur en amusement. Om even duidelijk te krijgen of we het allebei over hetzelfde hebben vraag ik Robert een definitie van de begrippen cultuur en amusement te geven. Hij denkt even diep na en zegt dan: “Onder cultuur versta ik musea bezoeken, voorstellingen bekijken in het theater en film.” Daarna denkt hij even na en gaat verder: “Tja, dat is niet eenvoudig. Voor mij is sporten heel belangrijk. Dan amuseer ik mij het best. Een avondje gezellig voor de televisie hangen vind ik ook wel leuk.”
Ik vraag hem hierna hoe vaak hij gemiddeld per week bezig is met cultuur of amusement. “Nou, aangezien ik sporten ook onder mijn amusement versta toch wel redelijk vaak! Verder ga ik een paar keer per jaar naar een museum en zoals ik net al zei kom ik ook weleens in het theater.” Ik vraag hem hierna “Zou je vaker met cultuur of amusement bezig willen zijn?” Robert schiet in de lach: “Ik zou dat wel willen maar een dag is maar 24 uur lang. Ik heb dus simpelweg de tijd er niet voor. Over een paar jaar ga ik met pensioen, dan hoop ik een heleboel in te halen!”

Tenslotte start ik aan het laatste onderwerp van het gesprek: Sociale contacten. Ik vraag Robert hoe hij zijn sociale contacten onderhoudt, via de telefoon, internet etc.
Hij antwoordt: “Via mijn mobiele telefoon en via de mail natuurlijk. Sinds kort ben ik zeer handig en fanatiek met smsen . Het is handig als je gewoon even snel een kleine boodschap wilt doorgeven.” Hierdoor wordt ik benieuwd over hoe vaak Robert zijn sociale contacten per week kan zien na al dat sporten. Hij zegt: “Toch wel vaak. 1 á 2 keer per week zo ongeveer. Al moet ik zeggen dat we elk weekend wel iets gepland hebben met vrienden.”
Tenslotte vraag ik hem hoe belangrijk sociale contacten in zijn leven voor hem zijn: ““Ik ben al sinds de kweekschool bevriend met een paar mensen. Wij zien elkaar zeer regelmatig en gaan ook ieder jaar een keer met elkaar op stap. Die mensen zijn mij dierbaar en dus heel belangrijk voor mij.”

Conclusie
Robert heeft een heel druk leven, hij is heel druk met zijn werk. Daarnaast is hij ook gigantisch druk met zijn grootste hobby: sport. Hij doet veel verschillende sporten en geniet er ontzettend van. Hij combineert dit graag met zijn vakanties.
Robert heeft hele goede vrienden die hij al vanaf jongs af aan kent, deze mensen hebben een belangrijk plekje in zijn hart.

Geen opmerkingen: