Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

vrijdag 18 januari 2008

Interview 1: Nikita Vorstermans

Naam: Janny Scholtemeijer
Woonplaats: Almere
Naam interviewer: Nikita Vorstermans
Datum en plaats interview: 21 november 2007 te Almere
Tijd: 19.30 tot 21.00

Bij de binnenkomst bij Janny Scholtemeijer hangt er een gemoedelijke sfeer. Het is een vrouw van 75 jaar en nog altijd actief. Ze is 4 jaar geleden weduwe geworden en de dood van haar man speelt nu nog steeds een hele belangrijke rol in haar leven.
We gaan lekker op de bank zitten en ik krijg een grote mok thee en verse slagroomsoesjes voorgeschoteld.

Vakantie
Op de vraag wat haar favoriete vakantiebestemming is hoeft ze niet lang na te denken. ‘Duitsland en Oostenrijk.’ ‘Dit zijn namelijk hele fijne landen omdat het hele lieve en rustige mensen zijn.’ Het antwoord op de vraag wat voor een soort vakantie het meest aanspreek is ook kort maar krachtig. ‘Een ‘doevakantie’!’ ‘Veel zien van een land. Een groepsvakantie zou ook erg geschikt zijn voor mij. Lekker met andere mensen veel bekijken, heerlijk.’ Alleen op vakantie gaan vindt ze maar niks en gaat het liefs graag in een gezelschap op vakantie. Ze is nog nooit op een wintersport vakantie gegaan en heeft daar ook totaal geen behoefte aan. Als er een vakantie geboekt moet worden gebeurd dat nog op de ouderwetse manier, gewoon via het reisbureau. ‘Ik snap helemaal niks van al die computers, ik heb er niet eens een. Nee doe mij maar gewoon een reisbureau want dan weet ik zeker dat ik ook echt op vakantie ga!’. ‘Toen ik naar Australië ging vorig jaar heb ik dat precies een jaar van te voren geboekt via V&D, dat is namelijk een heel prettig reisbureau’. Vroeger ging ze altijd op de bonnefooi op vakantie met de auto. ‘Mijn man en ik deden dat heel vaak! Gewoon in de auto stappen en kijken waar we uitkomen’!. Nu gaat ze gewoon georganiseerd weg met de bus. Als ze verder gaat, naar bijvoorbeeld Australië dan moet ze wel met het vliegtuig. ‘De reis naar Australië was vreselijk! 24 uur in een vliegtuig’. Ze gaat dan met de bus met een geheel gezelschap. ‘Verder ben ik gek op een weekje CenterParcs!’ Ik versta eigenlijk heel veel onder vakantie’.

Sport en Recreatie‘Vroeger was ik heel sportief, ik deed aan turnen en gymnastiek. Maar toen ik kinderen kreeg ben ik daar mee gestopt en ging al mijn tijd naar het gezin’. Onder recreatie verstaat ze heel erg veel: Een dagje weg met haar kinderen en kleinkinderen, een museumbezoek en et bezoeken van kerken met een koor. De doet aan recreatie puur voor de ontspanning en doet het daarom bijna wekelijks. Andere activiteiten die ze onderneemt zijn dagjes weg via de welzijnszorg van het Rode Kruis. ‘Ik ga dan naar een orchideeënkwekerij, naar Madurodam of een ander themapark. Dat is dan allemaal georganiseerd en dat is wel lekker want ik ben ook niet meer de jongste!’. ‘Zo’n dagje weg is heerlijk om nieuwe contacten op te doen’.

Cultuur en Amusement
De definitie van cultuur luidt als volgt: ‘Cultuur is gebouwen, geloof en hoe andere mensen leven’. De definitie van Amusement is:’Films, operettes en musicals’. Ze doet eigenlijk nog vrij veel aan cultuur en amusement vindt ze zelf. ‘Ik ga vaak kijken bij optredens van kleinkinderen of buurkinderen’. Ik vind het prachtig om te zien hoe kinderen zich ontwikkelen’. Ze probeert toch wel bijna wekelijks iets te doen aan cultuur of amusement. Maar dat schiet er ook wel eens bij in omdat haar gezondheid iets achteruit gaat en ze steeds meer afhankelijk wordt van haar kinderen. Een bezoekje aan de film vindt ze wel heel leuk maar ze voelt zich daar te oud voor. Ze ging vroeger wel veel naar de film toen haar man nog leefde. Ze staat erg open voor culturele activiteiten. Ze vindt paleizen bezoeken en tentoonstellingen erg leuk en interessant.
‘Weet je hoe mooi het is om te zien hoe de koninklijke familie leefde op paleis ’t Loo’. De culturele bezoeken zijn ook net als de recreatie puur voor de ontspanning.

Sociale contacten
Persoonlijk contact is het aller belangrijkste. De telefoon gebruikt ze ook veel maar ziet mensen liever face-to-face. Ze heeft heel vaak contact met haar dochters. Haar zoons kijken niet echt naar haar om en dat zit haar dan ook erg dwars. ‘Als ik iets leuks ga ondernemen doe ik dat altijd met een van mijn dochters, mijn zoons komen me nooit eens halen. Ze bellen ook nooit!’. Sociale contacten zijn vreselijk belangrijk voor haar omdat ze sinds de dood van haar man zich vreselijk eenzaam voelt.
‘Toen mijn man nog leefde waren alle contacten met mijn kinderen ook beter’. Ze heeft eigenlijk de gehele week contact met iedereen.
Ze is verder een heel makkelijk persoon die door haar vele uitjes heel veel sociale contacten op doet. Met haar ‘invalide kar’ gaat ze altijd op pad en spreekt ze iedereen aan op straat. De contacten met haar dochters zijn zo belangrijk omdat ze ook niet graag meer alleen op stap gaat. Ze is bang om alleen de straat op te gaan.

Nadat ik de laatste vragen heb gesteld begint ze weer over de goede oude tijd toen haar man nog leefde. Je merkt heel erg dat sinds zijn dood, haar directe familie heel erg belangrijk is geworden. Ze vindt het heerlijk om dingen te ondernemen maar ze moet er steeds meer bij geholpen worden want haar gezondheid wordt er niet beter op.
Het was een heel interessant gesprek waarin ze heel veel van zich zelf heeft laten zien. Na nog een kopje thee ga ik uiteindelijk echt weg en ik krijg nog een paar slagroomsoezen in mijn handen gestopt. ‘Voor onderweg!’.

Analyse na het interview:
Nadat ik het interview met mevrouw Scholtemeijer heb gehouden kan ik een aantal conclusies trekken. Een opvallend feit vond ik dat dit een vrouw is die heel veel waarde hecht aan haar sociale contacten. Zonder die contacten voelt ze zich heel eenzaam. Ze vindt het daarom erg belangrijk om allerlei dingen te ondernemen met mensen. Uitstapjes die door verschillende organisaties georganiseerd worden, vaak speciaal voor ouderen, kunnen nog veel meer ontwikkeld worden. Ook oude mensen houden van leuke dingen doen, en zeker in gezelschappen. De dagjes weg worden ook moderner. Niet alleen de culturele trekpleisters maar ook een themapark zijn plaatsen waar je steeds meer 50 plussers kunt vinden. Niet alleen dagjes weg zijn intrek maar ook vakanties. Oudere mensen gaan steeds verder weg, zoals Australië. Gezien de cijfers van bijvoorbeeld een reisorganisatie als fox, kun je concluderen dat de verre reizen naar Azië, Midden- Amerika en Afrika steeds meer in trek zijn. (Fox, 2007).

Op het gebied van cultuur en amusement ondernemen de 50 plussers ook steeds meer. Sociale contacten zijn voor onze doelgroep zeer belangrijk. Naar mate je ouder wordt staat het bekend dat je steeds meer waarde hecht aan je omgeving en dat is ook zo. Doordat je ouder wordt, en langzaam mensen begint te verliezen om je heen, begint de groep mensen om je heen kleiner te worden. De ouderen hebben over de technologische ontwikkelingen verschillende meningen. Sommigen gebruiken wel al de mogelijkheden van het internet en de mobiele telefoon en andere klampen zich vast aan het vertrouwden. Als er vanuit de familie gestimuleerd wordt om meer met de nieuwe ontwikkelingen in aanraking te komen dat zullen de 50 plussers daar meer voor open staan. Maar dat is per persoon erg verschillend!

Het heeft ook met het verschil in generaties te maken. Mensen die de oorlog hebben meegemaakt kijken anders tegen het leven aan dan mensen die na de oorlog zijn geboren. De na oorlogse generatie staat gewoon veel meer open voor de nieuwste dingen terwijl de voor oorlogse generatie meer in het verleden leeft!

Geen opmerkingen: