Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

vrijdag 18 januari 2008

Interview 1: Priscilla Oerlemans

Diepte interview met Harry Jansen
Woonplaats: Leiden
Datum en plaats: zaterdag 24 november, Leiden
Tijd: 20:00 uur tot 21:45

Ik ontmoet Harry in zijn eigen huis. Ik bel aan en een hartelijke man van 54 jaar doet open en verwelkomt me in zijn huis. Harry is getrouwd en heeft 3 kinderen (2 zonen en 1 dochter, 1 zoon woont nog thuis, de andere 2 kinderen zijn het huis al uit). Verder werkt hij nog, hij is bankmedewerker bij de Rabobank. Na plaats genomen te hebben aan de grote glazen eettafel kan het interview beginnen.

Ik begin met het vragen naar Harry’s vakanties. Harry begint de vertellen. “De laatste tijd ga ik samen met mijn vrouw op vakantie, de kinderen willen niet meer met ons mee!” zegt hij lachend. “Maar met zijn tweeën is ook heel gezellig hoor! We maken geen hele verre reizen, meestal binnen Europa en dan zo’n 1 of 2 keer per jaar. Meestal in de zomervakantie en als het lukt bijvoorbeeld nog een weekendje weg in het voor- of najaar.” Dat houdt in dat Harry in de zomer op zonvakantie gaat en daarbuiten maakt hij een stedentrip. Harry boekt meestal via internet. “Ik ga goed met mijn tijd mee, al zeg ik het zelf!” lacht Harry. Hij vind dat hij goed overweg kan met internet en boekt dan ook het liefst op die manier zijn vakantie. Dan vraag ik Harry welk vervoersmiddel hij voor zijn vakanties gebruikt. Hij antwoord: “In de zomervakantie is het meestal het vliegtuig, en als ik een stedentripje boek, pak ik het liefst de trein. Gewoon lekker makkelijk en comfortabel, en niet te vergeten.. goedkoop! Hahaha!”

Dan vraag ik Harry naar zijn sportpatroon. “Nou, dan zal ik je eerlijk moeten vertellen, ik ben niet bepaald fanatiek als het om sporten gaat. Ik neem het me wel ieder jaar voor maar dan heb ik het weer zo druk met vanalles en nog wat, dat ik het eigenlijk vergeet, of misschien beter gezegd… dat ik er geen zin meer in heb.” zegt Harry beschaamd. Maar Harry zegt dat daar misschien dit voorjaar verandering ik komt, want zijn vrouw zit nu ook flink aan te dringen dat Harry moet gaan sporten, zegt Harry met een vrolijke knipoog. Verder verteld Harry nog dat zijn ene zoon basketbal op topniveau doet, en dat hij daar erg trots op is. “Had ik ook maar zo’n passie wat sport betreft”, zegt Harry.

Dan stel ik Harry de volgende vraag: “Wat versta je onder cultuur en amusement?” Harry denkt na en zegt: “Cultuur en amusement.. dan denk ik aan culturele activiteiten zoals musea, concerten enz. Dit zijn wel dingen waar ik van houdt. Ik ben afgelopen december nog naar een prachtige balletvoorstelling geweest in de RAI.” Daarnaast vind Harry het erg leuk om musea te bezoeken. Laatst is hij nog naar Naturalis in Leiden geweest, maar toch gaat zijn voorkeur meer uit naar musea met schilderijen en kunst. Een van de mooiste musea waar hij ooit is geweest is het British Museum in Londen. Hij vind de collectie kunstvoorwerpen daar prachtig en raad me dan ook aan om daar een keer naartoe te gaan.

Als laatste is de topic sociale contacten aan de beurt. Harry vertelt dat hij samen met zijn vrouw tot een groep van 4 koppels behoort die alles met elkaar delen. Ze zijn ontzettend goed bevriend en komen minimaal eens in de maand bij elkaar. “Ookal heeft iedereen het druk, toch lukt het ons om iedere maand uit eten te gaan of iets dergelijks. En anders zeggen ze hun afspraken maar af voor ons!” lacht Harry. Daarnaast wordt er natuurlijk ook veel gebeld, en af en toe worden er emails naar elkaar verstuurd. “Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog andere vrienden, maar die zien we minder vaak. Daarmee spreken we bijvoorbeeld eens in de paar maanden op een zaterdag af en af en toe even een belletje om te kijken hoe het met elkaar gaat.” Wel zijn sociale contacten erg belangrijk in het leven van Harry. “Zonder vrienden ben je nergens.” vind hij.

Conclusie
Harry is een actieve man die erg van cultuur houdt. Niet alleen stedentrips vind hij erg leuk maar ook in Nederland zelf bezoekt hij graag musea en andere culturele aangelegenheden. Vanwege zijn werk kan hij alleen in de zomer op vakantie en tussendoor als het uitkomt nog een stedentrip maken. Vrienden zijn heel belangrijk, dus daar wordt ook tijd voor vrijgemaakt. Zijn vriendengroep deelt lief en leed dus het is logisch om intensief contact met elkaar te onderhouden.

Geen opmerkingen: