Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

vrijdag 18 januari 2008

Interview 2: Anna Oostra

Naam: Carla Janzen
Leeftijd: 57 jaar
Tijdsduur: 45 minuten
Datum: 23 november 2007

Wie is Carla Janzen
Carla Janzen is een getrouwde vrouw van 57 jaar en moeder van twee dochters en twee stiefkinderen. Verder is zij sinds kort ook oma van een kleinzoon. ‘Ik ben woonachtig in Warmenhuizen’. ‘Binnenkort verhuis ik naar Limmen omdat ik oorspronkelijk uit Castricum kom en graag weer terug wil naar mijn roets. Ik heb er heel veel zin in’! Zegt Carla Janzen met een glimlach. ‘Tevens verhuis ik naar een appartement omdat ik wil gaan genieten van mijn vrijetijd’. ‘Verder ben ik teamleidster op een psychogeriatrische afdeling in een zorgcentrum’. Carla Janzen werkt fulltime, 36 uur in de week.

Vakantie en reizen
‘Ik ga graag op vakantie.’ ‘Het liefst actieve vakanties!’ ‘Rondreizen in verre landen vind ik fantastisch en heb ik al een paar keer gedaan’. Het leuke daarvan ik dat je heel veel ziet waardoor een vakantie heel indrukwekkend kan zijn.’ ‘Ik houd ook van kamperen.’ ‘Tussendoor doe ik dat wel omdat verre reizen natuurlijk ook erg duur zijn.’ Wat vindt u het leuke aan kamperen? ‘Het lekkere van kamperen vind ik dat je jezelf kunt blijven en dat je je huis bij je hebt maar je moet niets.’ ‘Dus veel rust en lekker lezen of wandelen.’ Boekt u de vakanties, en zo ja, op welke manier? ‘Met de caravan ga ik op de bonnefooi.’ ‘Verre reizen boek ik via het reisbureau omdat ik er dan vanuit ga dat ik betere adviezen krijg en ik ben er niet zo in thuis met het internet.´. Zegt Carla Janzen schaamtelijk. ´Met de kinderen hebben we ook veel gekampeerd..´ ´Zowel in het buitenland in appartementjes of hotels als met de vouwcaravan in Nederland.´. ´De luxe kwam met de jaren.´ We begonnen met een vouwcaravan, later hadden we een caravan.´ Gaat u in het hoogseizoen op vakantie? ‘Nee, ik ga altijd in het voor en/of na seizoen.’ ‘De vakantiemaanden zijn voor mij juni en september omdat dat het meest rustig is en ik vind juni een prachtige tijd van het jaar.’ ‘Mooie en lange avonden, ja daar kan ik enorm van genieten!’ Naar wat voor soort vakantie gaat uw voorkeur uit? ‘Meestal zoek ik de zon op. ‘Ik ben iemand die echt voor de zomervakanties gaat!’ Carla Janzen fronst een wenkbrauw en zegt: ‘al moet ik zeggen dat ik dit jaar naar Noorwegen ga!’

Sport en recreatie
Wat verstaat u precies onder sport en vind u dit belangrijk? ‘Onder sport versta ik handelingen die goed zijn voor je gezondheid.’ ‘Het ontstrest als je nog werkt.’ ‘Sporten doe ik hoofdzakelijk voor de ontspanning.’ ‘Het is goed voor je lichaam.’ ‘Ik vind sport wel belangrijk maar het ontbreekt mij aan de tijd en aan de energie vanwege mijn fulltime baan.’ ‘In het weekend wandel ik met mijn man. Op de achtergrond hoor ik gemompel van haar man en Carla janzen begint te grinniken.’ ‘Oke, dat komt niet wekelijks voor maar als de tijd er is en de zon schijnt ga ik samen met mijn man een stuk wandelen of fietsen.’ ‘Ik vind het gewoon lekker en ontspannend en doe het niet perse omdat het gezond is.’
Wat verstaat u precies onder recreatie? ‘Onder recreatie versta ik recreëren, hahaha.’ ‘Kamperen valt daar ook onder. Een lang weekend weg bijvoorbeeld!’ ‘Heerlijk, daar kan ik zo van genieten.’

Cultuur en amusement
Wat verstaat u onder de begrippen cultuur en amusement? ‘Bij het woord cultuur denk ik aan steden en musea. ‘Uitstapjes maken of uit eten zijn ook twee bezigheden die ik hieraan link’. ‘Amusement is weer iets anders. ‘Bijvoorbeeld het laten amuseren in een theater, wat ik heel graag doe, dat vind ik heel leuk.’
‘Het bezoeken van musea vind ik ook heel leuk, maar dat doe ik te weinig’. Ook weer omdat het me toch ontbreekt aan tijd.’ ‘Ook in de vakantie bezoek ik culturele dingen.’ In deze perioden heb ik natuurlijk meer tijd en zal ik meer culturele punten bezichtigen, dat vind ik wel leuk.’

Sociale contacten
Wat verstaan u onder sociale contacten en vind u deze belangrijk? ‘Onder sociale contacten versta ik de contacten die ik heb met vrienden, vriendinnen, familie en de kleinkinderen. Ik vind dat je daar in moet investeren. ‘Dat vind ik heel belangrijk.’ ‘Ook heb ik daar de behoefte aan.’ ‘Ik heb al veertig jaar twee vriendinnen. Via welke media onderhoudt u uw contacten? ‘Mijn contacten met die meiden bestaan uit uiteten gaan, telefoontjes plegen en eigenlijk verder niet. Met hen bezoek ik eigenlijk nooit culturele dingen.’ Nouja, we winkelen!’ Carla Janzen geeft glimlachend een knipoog.
Maakt u ook gebruik van het Internet? ‘Ik gebruik geen Internet , daar heb ik geen zin in.’ Enkel voor mijn werk gebruik ik dit omdat dit moet’. ‘Ik vind dat ik met mailen veel meer verplicht ben om te reageren.’ ‘Op elk e-mailtje moet ik dan reageren. ‘Bellen kan ik doen wanneer ik daar zin in heb.’ Met e-mail voel ik toch een bepaalde verplichting om direct terug te moeten mailen.’

Het gesprek loopt ten einde. Ik bedank Carla Janzen hartelijk voor haar tijd.

Conclusie
Carla Janzen is een drukbezette vrouw van 57 jaar. Zij houdt van zonvakanties en dan met name actieve vakanties. Verre reizen maken vindt zij leuk maar deze zijn ook duur. Daarom wisselt zij deze af en toe af met kamperen. Carla Janzen boekt haar vakanties bij een reisbureau. Zij wilt graag een goed advies. Sporten vind Carla Janzen belangrijk en doet dit vooral ter ontspanning en om te ontstressen van haar werk. Helaas heeft zij hier weinig tijd voor. Wanneer de tijd er is wandelt of fiets zij graag met haar man. Carla Janzen houdt ervan theater en musea te bezoeken. Ook hiervoor heeft zij echter weinig tijd. Daarom doet zij veel culturele uitstapjes tijdens de vakantie. Carla Janzen investeert graag in haar sociale contacten en dan met name in haar vrienden, vriendinnen, familie en kleinkinderen. Haar sociale contacten onderhoud zij face to face en per telefoon. Internet (e-mail) vindt zijn geen fijn medium. Dit gebruikt Carla Janzen enkel voor haar werk omdat het moet.

Geen opmerkingen: