Welkom!

Dit is onze blog die wij hebben gemaakt naar aanleiding van de opdracht voor trends. Wij moesten onderzoeken wat de trends zijn op het gebied van vrijetijdsbestedingen van 50 plussers.

Anna, Aréle, Bibi, Joost, Katinka, Nikita, Priscilla en Serina

vrijdag 18 januari 2008

Interview 1: Aréle van der Leest

Interviewer: Arele van der Leest
Geïnterviewde: Ingrid
Plaats: Amsterdam
Datum: 25-11-2007
Tijd: 19:00-20:30

Ik ontmoet Ingrid in een café bij mij om de hoek. Zij is daar in gezelschap van drie vriendinnen. Bij het bestellen van een biertje raak ik met haar aan de praat. Ze vindt het prima om door mij geïnterviewd te worden. Ze vertelt mij dat ze in een herenhuis in het centrum van Amsterdam woont, samen met haar man. Ingrid is 51 jaar en heeft twee volwassen dochters. Haar man is vorig jaar met pensioen gegaan en zij heeft toen haar baan opgegeven om samen met hem volop van het leven te genieten.

We beginnen ons gesprek over vakanties, ik vraag haar wat haar favoriete vakantiebestemmingen zijn. Ingrid begint te vertellen: “Ik vind het moeilijk om één bepaalde favoriete vakantiebestemming te noemen. Ik reis erg graag.” Ingrid kan hier niet echt een antwoord op geven, daarom vraag ik haar hoe vaak zij per jaar gemiddeld op vakantie gaat. “Ik ga gemiddeld vijf keer per jaar op reis. Ik hou van variatie dus ik ga niet zo snel terug naar een plek. Er is zoveel te zien op de wereld tenslotte. Mijn doel is eigenlijk zoveel mogelijk van de wereld te zien.” Ingrid verteld ook dat ze meestal één keer per jaar naar een verre bestemming gaat en drie maal per jaar een korte vakanties, bijvoorbeeld stedentrips.
Hierna vraag ik wat voor soort vakanties ze dan het leukst vindt, Ingrid denkt even na en antwoordt: “Ik hou niet zo van strand vakanties. Hooguit een paar dagen strand na een rondreis om een beetje uit te rusten. Dat vind ik wel leuk. Ook vind ik het altijd erg leuk om historische plekken te bezoeken, musea te bekijken en van de natuur kan ik ook erg genieten. Afwisseling; dat is voor mij belangrijk.”
Omdat ik mensen van rond de vijftig altijd hoor vertellen dat ze georganiseerde reizen voor oude, bejaarde mensen vinden, was ik benieuwd hoe Ingrid hierover dacht. “Vroeger ging ik altijd op de Bonnefooi. Ik kocht een ticket en ter plekke zocht ik uit wat ik wilde bezoeken en regelde verder alles zelf. Tegenwoordig vind ik het prettig om een georganiseerde rondreis te maken. Dat scheelt een hoop georganiseer.” Voordat ik het onderwerp vakanties afsluit ben ik benieuwd hoe Ingrid haar vakanties boekt: “Altijd via internet. Ik vind dat zo’n vooruitgang. Je kunt op je gemak alles vergelijken en zo de aller goedkoopste eruit halen, heel handig haha!” Verteld ze enthousiast.

Het volgende onderwerp waar we over aan de praat raken is sport. Ik vraag Ingrid of ze weleens sport, ze kijkt mij lachend aan “Ik heb tien maanden terug een jaarabonnement genomen op een sportschool, maar na drie maanden ben ik niet meer geweest. Dat was dus een stomme zet. Eigenlijk ben ik niet zo’n sporter.” Ik vraag Ingrid of ze niks buiten de sportschool omdoet: “Ik fiets veel en graag, vooral in de zomer. Ook wandel ik erg graag. Zwemmen doe ik alleen als ik op vakantie ben, verder komt het er niet zoveel van.” Ik sluit dit onderwerp af met de vraag hoe vaak ze dan gemiddeld sport, hierop antwoord zij: ““Ik zit natuurlijk dagelijks op de fiets, simpelweg om van A naar B te gaan. Ik woon in Amsterdam en dan is de auto een heel slecht alternatief. Als het regent pak ik wel de tram. Maar fietsen door de stad vind ik altijd leuk en bovendien het snelst. Zoals ik zei sport ik verder niet.”

Het volgende onderwerp waar we over gaan praten is cultuur en amusement. Om even duidelijk te krijgen of we het allebei over hetzelfde hebben vraag ik Ingrid een definitie van de begrippen cultuur en amusement te geven. Ze denkt even diep na en zegt dan: ““Cultuur is een breed begrip. Dat varieert van gewoonten en gebruiken in een land tot het bezoeken van musea, voorstellingen en het eten van de plaatselijke keuken. Onder amusement versta ik de bioscoop, het theater, een concert, een toneelstuk. Noem maar op!” Vervolgens stel ik de vraag: “Hoe vaak ‘doet’ u gemiddeld aan cultuur en amusement?”, Ingrid lacht en antwoordt: “Naar de film ga ik gemiddeld één maal per drie weken. Naar het theater gemiddeld zes maal per jaar. Verder ga ik ongeveer één keer per maand uit eten en ik bezoek zo nu en dan een museum.” Ik vraag haar of ze hier tevreden over is, zou ze niet vaker willen? “Ik vind het zo eigenlijk wel goed. Er moet tenslotte ook tijd over blijven om een avondje heerlijk op de bank televisie te kijken en ik lees ook nog heel erg graag. En krijg ook nog veel bezoek, of ga bij iemand op bezoek.”

Na een uur bedenk ik me dat het tijd wordt om het gesprek af te ronden, ik begin aan het laatste onderwerp. Ik vraag haar via/met welk middel ze haar sociale contacten onderhoudt, ze kijkt me aan en zegt: “Per telefoon en per e-mail onderhoudt ik de meeste contacten. Vaak kort en zakelijk, maar met vriendinnen kan ik nog wel eens erg lang aan de lijn hangen. Tegenwoordig ben ik steeds meer met mijn mobiele telefoon aan het bellen, ontzettend handig voor in de supermarkt haha!”
Ik stel de vraag “Hoe vaak spreek je af met je vrienden?”. Ze zegt “Sommige vrienden zie ik heel vaak en andere één of twee keer per jaar. Ik denk niet dat dat heel uniek is. Ik spreek zeker een paar keer per week een vriend of vriendin.” Ik voeg hier mijn laatste vraag toe: “Hoe belangrijk zijn je sociale contacten in je leven?” Ze denkt eventjes na en antwoordt: ““Vrienden zijn erg belangrijk. We delen veel met elkaar, leuke en minder leuke dingen. Verder zou ik de gezellige avonden en/of etentjes voor geen goud willen missen!”

Conclusie
Ingrid houdt van afwisseling. Ze gaat elk jaar vaak op vakantie. Vakanties variërend van Nederland tot Afrika. Hierbij kiest ze voor gemak, alles is van te voren vaak al geregeld. Dit geldt trouwens ook voor cultuur en amusement.
Ingrid is niet sportief, wel fietst ze veel omdat ze in een grote stad woont.
Vrienden zijn belangrijk voor Ingrid, ze hecht veel waarde aan ze.

Geen opmerkingen: